חוק הקבינט אושר: נתניהו וליברמן יוכלו להחליט על פתיחה במלחמה

    איתי גדסי No Comments on חוק הקבינט אושר: נתניהו וליברמן יוכלו להחליט על פתיחה במלחמה

    אושר לקריאות שניה ושלישית: ראש הממשלה ושר הביטחון יוכלו להחליט לבדם על פתיחה במלחמה ותימחק הדרישה למספר חברים מינימאלי בקבינט בעת הכרזה על מלחמה או החלטה על נקיטת פעולה צבאית משמעותית

    נתניהו וליברמן צילום: יונתן סינדל, פלאש 90
    15:47
    05.05.24
    קובי פינקלר ושלמה ריזל No Comments on למעלה מעשרה נפגעים במטח לעבר כרם שלום

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הוועדה המשותפת לוועדת החוץ והביטחון ולוועדת החוקה, חוק ומשפט, בראשות ח"כ אבי דיכטר (הליכוד) אישרה היום (ב'), פה אחד, לקריאות שניה ושלישית, את הצעת חוק יסוד: הממשלה (תיקון מס' 7), אשר מבטלת את הדרישה למניין כלשהו, בוועדת השרים, בעת החלטה על הכרזת מלחמה או על נקיטת פעולה צבאית משמעותית, העלולה להוביל, ברמת הסתברות קרובה לוודאי, למלחמה, וכן את הסייג לדרישה זו.

    כזכור, ב-30.04.18 אישרה מליאת הכנסת תיקון לסעיף 40 לחוק יסוד: הממשלה, הקובע כי לא רק פתיחה במלחמה תבוצע מכח החלטת ממשלה, אלא גם נקיטת פעולה צבאית משמעותית העלולה להוביל, ברמת הסתברות קרובה לוודאי, למלחמה, תהיה מכח החלטת ממשלה גם כן.

    עם זאת, התיקון איפשר לממשלה להחליט על אצילת סמכותה זו לוועדת שרים, וזו תפעיל את סמכותה רק אם מצא ראש הממשלה כי היא נדרשת לכך, במקום כלל הממשלה, מטעמים של ביטחון המדינה ויחסי החוץ שלה, לרבות טעמי סודיות הכרוכים בהם. התיקון לחוק הממשלה, אשר אושר גם הוא באותו מועד, קבע כי ועדת השרים לנושאים אלה, לה יכולה הממשלה להאציל את סמכותה, היא ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי – הקבינט המדיני בטחוני.

    עוד אישרה מליאת הכנסת, באותו מועד, את סעיף 40א(2) הקובע כי "אצלה הממשלה את סמכותה כאמור.. יהיה המניין החוקי לקבלת ההחלטה בוועדת השרים מחצית מחברי הממשלה המכהנים בוועדה; ואולם בנסיבות קיצוניות ומנימוקים שיירשמו, ואם הדבר הכרחי מטעמי דחיפות שאינם מאפשרים לכנס את המניין החוקי האמור, רשאים ראש הממשלה ושר הביטחון לקבל את ההחלטה במניין חוקי מצומצם יותר". הצעת החוק אשר אושרה היום בוועדה לקריאות שניה ושלישית מבטלת את סעיף זה ובכך מוחקת את הדרישה למניין חברים בקבינט בעת קבלת החלטה במקרים אלו.

    יו"ר הוועדה, פתח את הדיון ואמר: "הצעת הממשלה שאנו דנים בה היא מחיקת סעיף 40א2, ובדברי ההסבר להצעה הממשלתית נכתב כי ראוי שהחלטת ועדת השרים תתקבל בהרכב רחב ככל האפשר, אבל עלולות להיות נסיבות חריגות שלא מאפשרות מניין קשיח, ועל כן 'לאחר בחינה נוספת, ובין השאר בשל קשיים שעלולים להיווצר בפרשנות הסדר כאמור, מוצע לבטל את הוראות סעיף קטן (א)2'. אני מבקש לדעת מהם אותם קשיים שמצאתם?"

    עו"ד ענת אסיף, מחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים: "סעיף (א)2 מכוון את כל המערכת לגבי אותן נסיבות חריגות. בדיוני הוועדה גם עלו השאלות לגבי נסיבות בהן רה"מ ושר הביטחון הם אותו אדם, עלתה השאלה של מי מגדיר ומי בוחן מתי מתקיימות הנסיבות החריגות, האם משמעות הנוסח היא שהפורום המצומצם רשאי לקבל החלטות או רק להחליט שפורום מצומצם אחר יכול להחליט? הניסוח עצמו והנושא בכללותו השאירו שאלות פתוחות, שלאורן הוחלט שעדיף לחזור להצעה הממשלתית המקורית, ללא הסעיף המדובר".

    ח"כ בני בגין (הליכוד): "שיקולי סבירות, אליהם מפנים הייעוץ המשפטי לממשלה לאורך הדיונים, ישקלו בדיעבד וע"י פורום שאינו ברור או ידוע. זה לא קשור למציאות שלנגד עינינו, כאשר ממשלה או קבינט באים להכריז על מלחמה או לאשר פעולה צבאית משמעותית. חזקה על ראש הממשלה שינסה להרחיב את הדיון ככל האפשר, ואלה דברים שנכונים תמיד. הצעה לגבי חובת השתתפות של חבר קבינט אחד נוסף, בהחלטה עלולה גם היא להיות פתוחה למניפולציה, ולכן עדיף להיצמד להצעת הנוסח הממשלתית".



    0 תגובות